mercoledì 2 dicembre 2020

WAT PHRATHAT PHA SORN KEAW - un tempio di straordinaria bellezza - a temple of extraordinary beauty


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 ...come prima meta, dopo questo lungo periodo di fermo forzato, ho scelto un tempio la cui immagine è abbastanza diffusa e conosciuta, mentre il luogo rimane non frequentato dai turisti stranieri e relativamente poco anche dai thai. 

Il Wat Prhathat Pha Sorn Keaw sorge in cima ad un colle, a 840 metri sul livello del mare, in mezzo alle montagne nei pressi dell'abitato di Khaem Som, lungo la strada che collega Phitsanulok a Petchabun. La zona viene anche chiamata "la Svizzera della Thailandia" proprio per il paesaggio montano e, tra l'altro, proprio nei pressi del tempio potrete mangiare in un'autentica baita svizzera.  La zona negli anni ha visto proliferare l'offerta alberghiera ma per qualche strano motivo è praticamente assente un servizio di trasporto pubblico e quasi inesistente quello privato. Ma cominciamo dall'inizio. Da Chiang Mai per raggiungere il luogo più prossimo al tempio il mezzo migliore è l'autobus e la tratta è Chiang Mai - Lom Sak. Su indicazione del personale dell'albergo dove ho prenotato abbiamo chiesto di scendere al Hue Pai Market e comunque il personale del bus non riusciva a capire e ho mostrato loro la foto del tempio. Di fatto non si tratta di una fermata, ma di un favore che vi fanno, risparmiandovi il dover trovare poi un transfer da Lom Sak a Khaem Som. Quest'ultimo è un centro abitato o meglio un gruppo di costruzioni lungo la strada che collega Phitsanulok a Petchabun. Il tempio è a circa due chilometri, ben visibile dalla strada, per vostra fortuna, perchè incredibilmente manca qualsiasi segnaletica che vi indichi la direzione per raggiungerlo. Per il resto, nel caso abbiate la fortuna di avere una camera con vista verso la montagna, l'atmosfera è davvero piacevole, l'aria molto fresca e pulita e vedere a distanza il tempio illuminato è davvero suggestivo. 


La mattina abbastanza presto ci siamo rivolti alla reception per avere indicazioni per raggiungere il tempio. La giovane incaricata non parla inglese e si destreggia con Google translator per comunicarci che l'unica modalità è noleggiare una moto o un'auto. Chiediamo quanto costa affittare un'auto con autista e dopo varie telefonate ci informa che la richiesta è di 500 bhat solo andata. La cifra ci sembra davvero esagerata per meno di due chilometri, tanto che decidiamo di avviarci a piedi. Mentre camminiamo veniamo superati da diversi Song-Teaw, i classici furgoni scoperti con il retro adibito al trasporto passeggeri, proviamo a fermarli e al terzo tentativo riusciamo a farci caricare. All'arrivo l'autista rifiuta di essere pagato, sorridendo, non posso fare a meno di sfoggiare il mio thai per benedirlo. 


Il wat phrathat pha sorn keaw è un monastero e centro di meditazione di recente costruzione, la fondazione è del 2004. Nonostante abbia fatto diverse ricerche non sono riuscita a risalire al nominativo dell'autore del visionario progetto. Come ogni tempio thailandese anche questo è composto da vari edifici e strutture con diverse finalità. Il più spettacolare è formato dalla scultura raffigurante i cinque buddha seduti, nella posizione della meditazione, in fila dal più piccolo al più grande. Lungo le scalinate di accesso sono posizionate delle sculture in metallo, che formano cerchi concentrici, dove sono collocate delle sfere di acciaio, una rappresentazione forse dell'universo o comunque con un richiamo al cosmo. 


La pavimentazione della terrazza antistante presenta vari mosaici, purtroppo la presenza di molti devoti non consente una visione completa del disegno.


La base di questa incredibile opera è su due piani e contiene due sale per la preghiera. Una delle quali contiene un inusuale, ma direi che qui nulla è usuale, buddha sdraiato con elementi decorativi in rosa. 


Divisa da una stretta strada è collocata una pagoda la cui forma è ispirata al fiore di loto, che si sviluppa su sette livelli.


E mentre le statue vanno viste a distanza per avere la percezione della loro dimensione e maestosità, la pagoda va goduta nel dettaglio con uno sguardo ravvicinato. 








L'intera struttura e la pavimentazione esterna sono ricoperte da cinque milioni di tessere da mosaico. 


















Le pareti esterne sono decorate con migliaia di pezzi di servizi di porcellana, tazzine, ciotole, coperchi, piatti...con effetti colorati caleidoscopici, che a molti ricordano lo stile dello spagnolo Gaudì.














Salire i vari livelli della pagoda consente anche di avere dei punti di osservazione particolari sulle altre attrazioni del sito e in particolare, ovviamente, sulle statue del buddha.










Trattandosi di un monastero non possono mancare gli alloggi per i monaci e ancora una volta si rimane colpiti dall'architettura del tutto originale. Abitualmente nei monasteri thai gli alloggi dei monaci sono piccole strutture in legno, bungalow essenziali per consentire uno spazio privato ed austero che favorisca il riposo, lo studio, la meditazione. Qui la struttura ricorda un condominio, con uno stile forse più da nord Europa che non da sud est asiatico.


La spettacolarità di questo tempio è in realtà assolutamente connessa alla bellezza del panorama circostante, non a caso gli edifici principali sono dotati di terrazze che invitano alla contemplazione mentre lo sguardo si perde nelle varie sfumature di verde delle montagne e l'azzurro davvero carico del cielo nell'inverno thailandese. 




Il timore è che con il passare del tempo una maggiore presenza turistica possa determinare la fioritura di ulteriori strutture turistiche e non, finendo con la deturpazione del paesaggio.

In questo senso è affascinante e, allo stesso tempo, inquietante vedere il progetto in via di realizzazione di un gigantesco buddha sdraiato lungo più di cento metri e adagiato sopra un edificio a più piani.



Nelle immediate vicinanze del tempio sono sorti vari ristoranti, noi ci siamo fermati in un bar bistrò, Piney, molto simile ad una baita svizzera, con una terrazza affacciata sul panorama davvero suggestivo.



Indicazioni utili: da Chiang Mai è possibile raggiungere Khaem Son in autobus con la compagnia Phet Prasert il loro sito è tutto in thailandese ma potete trovare il QR code per la chat su Line e avere assistenza in lingua inglese. Nel nostro caso è stata utilissima per avere indicazioni per il rientro a Chiang Mai. Per la prenotazione dei biglietti consiglio di utilizzare il sito 12go.asia . 

All'andata come ho già scritto potete chiedere di scendere nella zona più vicina al tempio, ma al ritorno non è previsto un analogo servizio di pick-up e dovrete raggiungere Lom Sak. Per questo transfer consiglio di rivolgervi al negozio vicino al 7-eleven, che vende attrezzature da campeggio con camouflage paramilitare e gestisce anche un baracchino di street-food. Abbiamo ottenuto un passaggio fino a Lom Sak per 350 bhat. Ma sarà necessario poter comunicare in thai in quanto la titolare non parla inglese. A questo proposito è sicuramente frustrante non riuscire a trovare personale in grado di comunicare in lingua inglese, ma considerando che nei due giorni trascorsi in zona non abbiamo visto altri farang è comprensibile come ancora non venga avvertita l'esigenza di avere personale più qualificato.

Qui potete trovare le oltre 300 foto che ho scattato in occasione di questo viaggio:

[ENGLISH VERSION]

...as my first destination, after this long period of forced rest, I have chosen a temple whose image is quite widespread and well known, while the place remains not frequented by foreign tourists and relatively little even by Thai people. 

The Wat Prhathat Pha Sorn Keaw rises on top of a hill, 840 metres above sea level, in the middle of the mountains near the village of Khaem Som, along the road that connects Phitsanulok to Petchabun. The area is also called "the Switzerland of Thailand" because of the mountain landscape and, among other things, right near the temple you can eat in an authentic Swiss chalet.  The area has seen a proliferation of hotels over the years, but for some strange reason there is practically no public transport service and almost no private one. But let's start at the beginning.  From Chiang Mai to the nearest place to the temple the best means of transport is by bus and the route is Chiang Mai - Lom Sak. On the indication of the staff of the hotel where I booked we asked to get off at the Hue Pai Market and anyway the bus staff couldn't understand and I showed them the photo of the temple.In fact it is not a stop, but a favour they do you, saving you the trouble of having to find a transfer from Lom Sak to Khaem Som.  The latter is an inhabited centre or rather a group of buildings along the road from Phitsanulok to Petchabun. The temple is about two kilometres away, well visible from the road, fortunately for you, because incredibly it lacks any sign to show you the direction to reach it. For the rest, in case you are lucky enough to have a room with a view towards the mountain, the atmosphere is really pleasant, the air is very fresh and clean and seeing the illuminated temple from a distance is really suggestive. 

Early in the morning we turned to the front desk for directions to the temple. The young lady in charge does not speak English and juggles with Google translator to tell us that the only way is to rent a motorbike or a car. We ask how much it costs to rent a car with driver and after several phone calls she informs us that the request is 500 bhat one way. The cost seems to us really exaggerated for less than two kilometres, so much so that we decide to go on foot. As we walk we are overtaken by several Song-Teaw, the classic open van with the back used for passenger transport, we try to stop them and on the third attempt we manage to get loaded. On arrival the driver refuses to get paid, smiling, I can't avoid showing off my Thai to bless him. 

The wat phrathat pha sorn keaw is a newly built monastery and meditation centre, founded in 2004. Although I have made several researches I have not been able to trace the name of the author of the visionary project. Like every Thai temple, this one is composed of various buildings and structures with different purposes. The most spectacular one is formed by the sculpture representing the five Buddhas seated, in the meditation position, in a row from the smallest to the largest. Along the access stairs there are metal sculptures, which form concentric circles, where steel spheres are placed, perhaps a representation of the universe or in any case with a reference to the cosmos. 


The pavement of the terrace in front of it has various mosaics, unfortunately the presence of many devotees does not allow a complete view of the design.

The base of this incredible work is on two floors and contains two prayer halls. One of them contains an unusual, but I would say that nothing is usual here, Buddha lying with decorative elements in pink. 

Divided by a narrow street is a pagoda whose shape is inspired by the lotus flower, which develops on seven levels.

And while the statues have to be seen from a distance to get the perception of their size and majesty, the pagoda has to be enjoyed in detail with a close look. 

The entire structure and the outdoor pavement are covered with five million mosaic tiles. 

The external walls are decorated with thousands of pieces of porcelain services, cups, bowls, lids, plates... with kaleidoscopic coloured effects, which remind many of the style of the Spanish Gaudi.

Going up the various levels of the pagoda also allows you to have particular observation points on the other attractions of the site and in particular, of course, on the Buddha statues.

Since it is a monastery, there is no shortage of accommodation for the monks and once again one is struck by the completely original architecture. Usually in Thai monasteries the monks' lodgings are small wooden structures, essential bungalows to allow a private and austere space that facilitates rest, study and meditation. Here the structure is reminiscent of a condominium, with a style perhaps more from northern Europe than from south-east Asia.

The spectacularity of this temple is actually absolutely connected to the beauty of the surrounding landscape, it is no coincidence that the main buildings are equipped with terraces that invite contemplation while the gaze is lost in the various shades of green of the mountains and the blue really charged sky in the Thai winter. 

The fear is that with the passing of time a greater tourist presence may determine the flowering of further tourist facilities and not, ending with the disfigurement of the landscape.

In this sense it is fascinating and, at the same time, disturbing to see the project in progress of a gigantic Buddha lying more than one hundred metres long on top of a multi-storey building.

In the immediate vicinity of the temple several restaurants have sprung up, we stopped in a bistro bar, Piney, very similar to a Swiss chalet, with a terrace overlooking the really suggestive panorama.

Useful indications: from Chiang Mai it is possible to reach Khaem Son by bus with Phet Prasert company their website is all in Thai but you can find the QR code for chat on Line and have assistance in English. In our case it was very useful to get directions back to Chiang Mai. For ticket reservation I suggest to use 12go.asia

On the outward journey, as I have already written, you can ask to get off in the area closest to the temple, but on the return journey there is no similar pick-up service and you will have to reach Lom Sak. For this transfer I suggest you go to the shop near the 7-eleven, which sells camping equipment with paramilitary camouflage and also runs a street-food shop. We got a transfer to Lom Sak for 350 bhat. But you will need to be able to communicate in Thai as the owner does not speak English. In this regard it is certainly frustrating not being able to find staff able to communicate in English, but considering that in the two days spent in the area we have not seen other farang it is understandable how the need for more qualified staff is not yet felt.

Here you can find the over 300 photos I took on this trip:











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